Wednesday, April 22, 2009

Being Ibsenized

Neste oppgave er å dele den endelige problemstillingen for særemne. En oppgave som ikke føles så altfor værst nå som jeg endelig er ferdig. Uendelige timer med lesing, skriving og refleksjon resulterte endelig i 16 sider med mye tanker, en del tull, smarte konklusjoner (forhåpentligvis) og selvfølgelig alle mine favorittsitater.
Et parti, det er liksom en kjøttkvern, det, det maler alle hodene sammen til en grøt; og derfor så blir de også grøthoder og kjøtthoder, alle i hop. Hurra.
En oppgave jeg faktisk har hatt mye moro av. Til tross for at den også har presset meg nærmere kronisk høyt blodtrykk et par ganger. For øvrig er det også en fin start på mitt kommende år, der jeg faktisk får velge Ibsens Samtidsdramaer som et eget fag. Jeg gleder meg stort. Snart kan jeg avfeie alle med stikkende Ibsen-sitater ved enhver anledning.

Men uten videre digresjoner vil jeg nå avslutte med den egentlige problemstillingen(som jo faktisk var oppgaven i utgangspunktet), og gjøre meg fullstendig ferdig med særemne for denne gang.

"Jeg har valgt å ta utgangspunkt i tre dramaer av Henrik Ibsen. Stykkene jeg har valgt er Brand, Peer Gynt og En Folkefiende. Det jeg vil gå nærmere inn på er hovedkarakterene i de tre dramaene: Brand, Peer Gynt og Doktor Stockmann. Hvordan får Ibsen frem karakterene gjennom deres handlinger og tale? Hva ville han si med dette? Noe jeg har sett spesielt på er om karakterene er de samme i begynnelsen av stykkene som i slutten. Om de gjennomgår en transformasjon, og hva dette i så fall har å si for stykkene."

For øvrig vil jeg beklage at jeg på bloggen min har unngått kildehenvisninger. Men akkurat den friheten tar jeg meg, ettersom jeg etter særemne har fått en mild avsmak på dette. For å si det sånn.


/JSS

No comments: